Wednesday, June 24, 2009

Sedihnya....

Itulah yang akan terjadi...tinggal beberapa hari je lagi saya akan meneruskan perjuangan saya di SK Slim Village . Segala kerja keras telah saya dan rakan-rakan usahakan dalam membangunkan kelas pendidikan khas akan saya tinggalkan ... Sama juga keadaannya bila kita mati nanti Kan ?? Semuanya akan kita tinggalkan tanpa kita tahu bila masanya akan tiba . Tapi ni cuma pindah tempat kerja je..Tapi keadaannya mungkin tak sama kalo kita mati nanti .



Kepada anak-anak didikku ... Semoga kalian meneruskan perjuangan kalian dalam menuntut ilmu . Tak kira siapapun yang akan mengajar kalian . Jangan lupakan cikgu...



Kepada sahabat-sahabatku Kak Nani , Farhan , Mathi dan Sofia teruskan segala perjuangan mendidik dan mengasuh ahli-ahli syurga tanpa kenal jemu dan penat . Pastikan semua anak-anak istimewa kita merasai segala peluang . Hadapi segala keperitan dan kesusahan bersama anak-anak istimewa ini kerana itulah yang membezakan kita dengan guru-guru lain . Dan kita juga dah pasti apa balasan Tuhan buat kita seandainya kita melakukannya kerana Allah SWT . Teruskan perjuangan....teruskan...dan teruskan .....

Semoga ukhwah antara kita sentiasa mekar sepanjang hayat...Insyaallah...

Wednesday, June 17, 2009

Ape itu AKTA PENDIDIKAN KHAS

AKTA PENDIDIKAN KHAS

Akta Pendidikan khas Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979-1984

Perakuan 169 Laporan Jawatankuasa Kabinet lahir daripada perakuan

‘Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia ‘ pada tahun 1948. Laporan ini diperkukuhkan lagi oleh ‘ Deklarasi Dunia Tentang Penddikan Untuk Semua ‘ 1990 yang dibuat di Jomtien Thailand. Lanjutan itu lahirlah Seksyen 41 daripada Akta Pendidikan 1996.

Akta Pendidikan Khas

Akta pelajaran 1961 disemak semula dan digantikan dengan akta Pendidikan 1996. Satu bab khusus mengenai Pendidikan khas telah dimasukkan dalam akta tersebut yang menyarankan bahawa:

40.Menteri hendaklah mengadakan pendidikan khas di sekolah khas yang ditubuhkan di bawah perenggan 34(1)(b) atau mana-mana sekolah rendah atau menengah yang difikirkan oleh menteri sesuai manfaat

41.1 tertakluk kepada sub seksyen (2) dan(3) menteri boleh melalui peraturan-perturan menetapkan:

Tempoh pendidikan rendah dan menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima pendidikan khas

Kurikulum yang hendak digunakan berhubung dengan pendidikan khas

Kategori murid yang memerlukan pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan murid dalam kategori sekolah khas dan apa-apa perkara yang difikirkan oleh menteri suaimanfaatkan atau perlu bagi maksud topik ini.

Seksyen 40 dan seksyen 41 dalam akta 1996 dilihat oleh pelbagai pihak sebagai era baru dalam dunia pendidikan khas kerana Menteri Pelajaran di kehendaki membuka kelas jika ada permintaan daripada masyarakat. Akta ini juga memperuntukan kuasa kepada menteri untuk menentukan tempoh persekolahan dan kandungan kurikulum untuk keperluan pendidikan khas. Amalan pada masa ini kanak-kanak bekeperluan khas dibenarkan bersekolah sehingga umur 19 tahun.

Implikasi Akta Pelajaran 1961 dan Akta P endidikan 1996.

1. Pelaksanaan Pendidikan inklusif

Pada tahun 1962 kelas ini telah dimulakan bila 3 pelajar cacat penglihatan telah belajar di kelas biasa dengan bantuan guru khas resos. Pada tahun 1993/94 seramai 3 orang pelajar cacat pendengaran telah ditempatkan ditingkatan enam rendah di SMK(L) Methodist Kuala Lumpur . Sesi persekolahan 1994/95 bermulalah projek rintis 14 buah sekolah di Malaysia bagi program KKBP.

2. Kewujudan Jabatan Pendidikan Khas.

Bagi memantau Perjalanan Program Pendidikan khas selaras dengan akta pendidikan kerajaan dengan kuasa menteri telah menubuhkan satu jabatan yang membolehkan pelajar kurang upaya terbela dari segi akademik. Peluang belajar telah dilanjutkan keperingkat lebih tinggi selepas PMR dan SPM seperti ke Politeknik dan IPTA. Pada tahun 1999/2000 telah wujud peluang pelajar khas melanjutkan pelajaran dalam bidang vokasional melalui kemasukan ke Sekolah teknik dan vokasional. Wujudnya JPK memudahkan Kementerian Pelajaran menyalurkan bantuan kewangan.

3. Peluang Kerjaya dan Pendidikan

Terlaksananya akta ini membolehkan ibu bapa mendesak kerajaan menubuhkan sekolah khas sejak peringkat pra lagi. Bagi pihak kerajaan pula akta ini membolehkan seseorang pelajar khas yang belum bersedia ditolak penempatanya setelah tamat tempoh percubaan.

4. Pembentukan Kurikulum Fleksibel

Akta Pendidikan 1996 ( Bah.11/4) dan akta pelajaran 116 membolehkan pihak guru mengubahsuai kurikulum , kaedah atau teknik p&p mengikut kesesuaian dan kemampuan murid. Ini memberi peluang kepada guru membentuk dan mereka kurikulum vakasional dan kemahiran hidup diperingkat rendah dan menengah.

credits goes to my bos En.Anuar. check his blog http://anuarsped.blogspot.com/

Back To School

tidak terlalu lewat untuk ucap selamat kembali ke sekolah....
walaupun tidak dapat bercuti macam orang lain, 2 minggu di IPGM IPOH tetap SeronoK dengan bermacam2 karenah dan peristiwa bersama rakan pakatan perjuangan :-D



apepun SELAMAT BERJUANG....
kehidupan ini suatu pengembaraan, laluilah dengan tabah dan gembira.
ambillah langkah pertama untuk menjadi yang terbaik untuk diri sendiri, supaya yang lain boleh mengikutinya.....

p/s kami mengalu2kan kehadiran ahli keluarga terbaru di P.Khas ini; adik Muhammad Syafiq B Abd Wahid.

Tuesday, June 2, 2009

CUTI2 MALAYSIA....

Selamat Bercuti diucapkan kepada semua anak-anak kesayanganku ... Semoga bukak sekolah nanti kembali dengan penuh kecerian .



Kepada Cikgu Mathi dan Cikgu Farhan selamat berkursus...Cikgu Nanis Selamat Bercuti dan tak lupa juga kepada Kakak Kuya... Kerja rajin-rajin....

Kepada Nurin Nadia ..
Selamat Menjalani pembedahan dan cepat sembuh. Cikgu sentiasa mendoakan yang terbaik buatmu ..




Salam Sayang ...
Cikgu Dilla